۲

غلام نرگسِ مستِ تو تاج‌داران‌اند…

چه حسنِ تصادفی! بانو اگر کلماتی از این غزل را از جایی نخوانده بود، یادِ این غزل نمی‌افتادم. این غزلِ حالِ امروزِ ما و توست. عمرِ جسم‌ات افزون باد که عمرِ جان و خردمان را دو چندان کرده‌ای و رونق بازار دل و روحِ مایی. هر آن‌چه باید به تو گفتن در همین غزل هست – و پریشانی حالِ ما با تو که پریشانی خوشی است! «یک لحظه سایه از سرِ ما دورتر مگیر / دانسته‌ای که سایه‌ی عنقا مبارک است»

غلام نرگس مست تو تاجداران‌اند
 خراب باده لعل تو هوشیاران‌اند

 تو را صبا و مرا آب دیده شد غماز
و گر نه عاشق و معشوق رازداران‌اند

 ز زیر زلف دوتا چون گذر کنی بنگر
که از یمین و یسارت چه سوگواران‌اند

گذار کن چو صبا بر بنفشه زار و ببین
که از تطاول زلفت چه بیقراران‌اند

نصیب ماست بهشت ای خداشناس برو
که مستحق کرامت گناهکاران‌اند

نه من بر آن گل عارض غزل سرایم و بس
که عندلیب تو از هر طرف هزاران‌اند

تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته که من
پیاده میروم و همرهان سواران‌اند

بیا به میکده و چهره ارغوانی کن
مرو به صومعه کان جا سیاه کاران‌اند

خلاص حافظ از آن زلف تابدار مباد
که بستگان کمند تو رستگاران‌اند

(غزل آواز از حافظ؛ آواز محمدرضا شجریان؛ نی محمد موسوی)

  1. وبگذر گفت:

    سلام حضرت داریوش!
    چند وقت است مدام مجبورم می‌کنید مواضع غیرسیاوشونی اتخاذ کنم. آن روز مجبور شدم خاطر عاطر را معطوف کنم به روایت صدیف از آن غزل دلپذیر و حالا مجبور شده‌ام ذهن ظریف را ارجاع دهم به روایت صدیق از این غزل که روایتی است شگفت‌انگیز. حتماً می‌دانید که تعریف این غزل را به عنوان اولین آواز رسمیِ‌اش خوانده و در قالب آلبومی با عنوان «به یاد طاهرزاده» منتشر شده است. (همان چاووش ۱۰)
    ناگفته نماند که اینجانب سال‌های سال از طرفداران پروپاقرص و سینه‌چاک حضرت سیاوش بوده‌ام، ولی چه کنم که در پست‌های اخیر غزل‌هایی را با روایت ایشان پیشنهاد می‌دهید که ورژن صدیفی یا صدیقی آن‌ها دلپذیرتر است، حتی برای این دوستدار دیرین جناب استاد.
    ****************
    دوست بزرگوار،
    بله، این غزل را صدیق تعریف هم خوانده است. غرض معرفی یک آلبوم از شجریان نبود. من با این آواز خاص و با این ابیات خاص، خاطره‌ها دارم. همین. متأسفانه از صدای صدیف هم چندان خاطره‌ی خوشی ندارم. به یاد دارم شبی در تالار وحدت به کنسرت ایشان رفتم و هیچ لذتی نبردم. به هر حال،‌ خیلی خوب است که اشاره می‌کنید به آوازهای دیگر اساتید.
    د. م.

  2. شراگیم گفت:

    موسیقی هاتم قشنگه

|