۹

ذکری برای صاحبانِ دل

امشب بانو اسباب خیر شد تا سوره‌ی ق را با صدای ابوبکر شاطری از نو بشنوم. او می‌داند و دوستان‌اش که با همان‌ها این سوره را با این صوت شنیده‌اند. حالی داشته‌اند و ذوقی، به ویژه وقتی که شاطری آن آیات آخر را می‌خواند. سوره، سوره‌ی کوتاهی است. بد نیست هفت هشت دقیقه وقت بگذارید و با تأمل گوش بدهید. آیه‌ی ۳۶ هم که البته وصف حال این روزهاست. و این‌ها البته ذکر است برای کسانی که هنوز دلی زنده داشته باشند. شرح‌اش را آن‌ها که اهل اشارت‌اند و اهل دل البته می‌فهمند. حاجتی به رمزگشایی نیست چون اساساً در این‌جا رمزی نیست؛ بسیار چیزها به عیان و آشکار گفته شده است. گوش بدهید و در این سحرگاه رمضان محظوظ شوید.

  1. سلام عرض می کنم دوست من.خداوند به شما جزای خیر بدهد.کاش منهم وقت تلاوت قرآن کریم چنین ادبی می داشتم .

  2. یک دوست گفت:

    از منبع سخنانم پرسیده بودید آنها را از نهج البلاغه نقل کردم ولی اینکه دقیقن در کجای آن است حضور ذهن ندارم. اما قصد من نشان دادن تفاوت اندیشه ی گذشتگان و امروزیان بود و برای تکمیل سخنم دو نمونه ی دقیقتر از نهج البلاغه نقل می کنم با یادآوری دو نکته یکی اینکه کتب قدما محدود به نهج البلاغه نیست و دیگری اینکه اختلافات میان نظرات گذشتگان و امروزیان را نمی توان با شک در صحت این همه روایت ندیده گرفت:
    وَ قَالَ علیه السلام الْمَرْأَهُ شَرٌّ کُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِیهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا
    ترجمه ی فیض الاسلام: همه چیز زن (احوال و صفاتش) بد است و بدتر چیزی که در او است آنستکه (مرد را) چاره ای نیست از (بودن با) او.
    مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِیمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ فِی أَیَّامِ حَیْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَهُ امْرَأَتَیْنِ )مِنْهُنَّ( کَشَهَادَهِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِیثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِیثِ الرِّجَالِ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ کُونُوا مِنْ خِیَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ وَ لَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ
    ترجمه ی فیض الاسلام: زنها از ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن است در روزهای حیض و جهت نقصان خردشان آن است که (در اسلام) گواهی دو زن بجای گواهی یک مرد است و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنان نصف ارث مردان می باشد پس از زنهای بد پرهیز کنید و از خوبانشان برحذر باشید و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید (پیروی نکردن از آنان در معروف یعنی گفتار و کردار پسندیده آنستکه اگر آن معروف یکی از واجبات باشد شما آن را بعنوان معروف بودنش بجا آورید و بنمایانید که اتیان به آن بجهت اطاعت و پیروی از آنها نیست و اگر یکی از مستحبات باشد بجا نیاورید زیرا بجا نیاوردن مستحب بعنوان پیروی نکردن از آنان مستحب است خلاصه در هیچ امری بگفتار و خواهشهای آنان اعتنا ننمایید) تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند (و شما را به انجام آن وادار ننمایند).
    ——————————-
    دوست عزیز،
    آن‌چه نقل کردید مفید مدعا نیست. شما نسبتی به علی بن ابی‌طالب دادید که نمی‌توان با ذکر این جملات آن را ثابت کرد. فکر نمی‌کنید یک جا لغزیده‌اید؟
    د. م.

  3. م گفت:

    سلام… چندی پیش نوشته بودید میر حسین موسوی نشانه‌های یک رئیس جمهور و رهبر سیاسی را به خوبی از خودش بروز داده،اما گفتید بعدا بیشتر در این براه خواهید نوشت… من مدت‌هاست منتظر تحلیل شما درباره این موضوع هستم…
    ****************
    هنوز وقت باقی است. عجله نکنید.
    د. م.

  4. آذین گفت:

    خدا خیرت دهد برادر و بانویت را که گوش دلمان را به این نوای ملکوتی آراستید. التماس دعا

  5. امین گفت:

    حال عجیبی بود. نمی دانستم در بین ترتیل خوانان هم کسانی هستند که موقع خواندن قرآن این گونه «بوی گل شان مست کند که دامن شان از دست برود» و بی اختیار بگریند، و این ها ضبط هم بشود. نام شاطری را تا به حال نشنیده بودم اما در سایت tanzil.info (که واقعاً کار خوبی است) شنیدم و دیدم آن جا چنین حال و حالت هایی مضبوط نیست. حتی رفتم به سوره ی نجم و آخرش که أَفَمِنْ هَٰذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ وَتَضْحَکُونَ وَلَا تَبْکُونَ که از آن آیاتی که سنگ را به هبوط می آورد و جبل را خاشع و متصدع می کند ولی باز هم این حس و حال ها در ترتیل شاطری نبود. این را از کجا می شود گرفت؟
    ———————————-
    باید کل‌اش در وب موجود باشد. من دارم همه‌اش را. شاطری موقع خواندن بسیاری از آیات و سوره‌های دیگر هم همین حال را دارد.
    د. م.

  6. آبان گفت:

    تولدت مبارک ایشالا صد سال زنده باشی .

  7. فرید گفت:

    فقط می خواستم بدانم که آیا منظور از اهل دل و اهل اشاره فقط معتقدین به مذهب رسمی تشیع می باشد. چون چندین بار خوانده ام که هرجا مساله درک و پاکی دل را مطرح می کنید در یک قالب مذهبی به آن اشاره می کنید. اگر آری، آیا پیروان ادیان دیگر و یا حتی بی دینان پاک یافت نمی شوند.
    —————————————
    دوست عزیز،
    وقتی قرآن از اهل کتاب به عنوان رستگاران یاد می‌کند و می‌گوید هر که به خدا ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام بدهد خوفی بر او نیست، من و شما که هستیم که به خودمان اجازه بدهیم و بگویید «اهل دل» و «اهل اشاره» فقط معتقید به مذهب رسمی تشیع هستند؟ جملات دردناکی نوشته‌اید که فکر می‌کنم سخت با روح دین‌داری و ایمان منافات دارد. پاکی دل که قالب این مذهب و آن مذهب را بر نمی‌تابد!
    د. م.

  8. آستانه گفت:

    معمولا می خوانمتان. تجریدی است در دینداری این نوشته ها . سلامت باشید

  9. محمد سادات گفت:

    خیلی ممنون امشب موقع افطار نه تنها، تنهانبودم بلکه بارمضانیه بسیارافطارباصفائی داشتم وسحرهم به همچنین؛ خدا خیرتان دهد.

|